26.08.2015

Sernik z chałwą

Sernik chodził za mną już od dawna.
W końcu udało mi się kupić wiaderko Mojego Ulubionego wieluńskiego sera.
Jednak ciągle nie mogłam zdecydować się na dodatki.
Ciast i deserów z owocami mam chwilowo po uszy.
Chciałam orzechy nerkowca albo pistacje, ale Połówek nie przepada za nimi w cieście.

Wybór padł na chałwę.

I o dziwo, jej dodatek wcale nie sprawia, że ciasto jest za słodkie.

Polecam. Świetnie się kroi, a chałwa przyjemnie chrupie :)

(już widzę ten sernik na tegorocznym stole wigilijnym!!)
Sernik z chałwą
(składniki na tortownicę o średnicy ok. 24 cm)

Składniki na spód:
  • 150 g ciastek typu markizy (wraz z nadzieniem)
  • 50 g masła, roztopionego
Ciasteczka wraz z masłem umieścić w misie blendera.
Zemleć na mokry piasek.

Formę wyłożyć papierem do pieczenia (tylko spód).
Wysypać masę ciasteczkową, wcisnąć w dno, wyrównać. Odstawić.

Składniki na masę serową:
  • 1000 g sera twarogu półtłustego lub tłustego, zmielonego przynajmniej dwukrotnie (dodałam serek twarożkowo-sernikowy Mój Ulubiony)
  • 1 szklanka drobnego cukru do wypieków
  • 4 duże jajka
  • 2,5 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 300 g chałwy sezamowej waniliowej (lub Waszej ulubionej) pokrojonej w kostkę (1x1 cm)
  • 2 łyżeczki ekstraktu z wanilii lub nasionka z 1 laski wanilii
Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej.

Ser utrzeć z cukrem w misie miksera.
Dodawać jajka, jedno po drugim, krótko miksując po każdym dodaniu.
Dodać pozostałe składniki i zmiksować, tylko do połączenia się składników - nie dłużej.
Na końcu przy pomocy szpatułki wmieszać pokruszoną chałwę.

Masę serową przelać na ciasteczkowy spód, wyrównać.

Na najniższej półce w piekarniku postawić naczynie wypełnione wodą - sernik pieczemy z parą wodną.
Na wyższej półce położyć formę z sernikiem.

Pieczenie:

Temp.:  170ºC

Czas: około 70-75 min.

Wystudzić w lekko uchylonym piekarniku.
Wyjąć, wystudzić do końca, polać polewą (przepis poniżej) schłodzić przez 12 h w lodówce.

Polewa chałwowa:
  • 100 g chałwy sezamowej waniliowej (lub Waszej ulubionej)
  • 125 ml śmietany kremówki 36%
Chałwę pokruszyć i wsypać do małego garnuszka.
Dodać kremówkę i wymieszać.
Podgrzać, by polewa lekko zgęstniała i chałwa się rozpuściła.
Cały czas mieszać, by polewa się nie przypaliła.
Zdjąć z palnika, lekko przestudzić.
Polewę wylać na wystudzony sernik.
Źródło: www.mojewypieki.com
Przepis zmodyfikowany.

2 komentarze:

  1. ja od dawna zbieram się na jakiś wypiek z chałwą, a że uwielbiam serniki, ten wydaje się idealny! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Sernik - uwielbiam, chałwa - uwielbiam :) Połączenie tych dwóch składników to poezja smaku!

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 My Caprice , Blogger