25.03.2016

Ciasteczka Linzer

Ciasteczka Linzer oraz Speculoos to tak zwane "ciasteczka św. Mikołaja", które tradycyjnie pieczemy w okolicach świąt Bożego Narodzenia. 

Ja  postanowiłam je upiec w wersji wielkanocnej.

Nie mogłam się oprzeć foremkom w kształcie jajka z zajączkiem-okienkiem ;)

Ciasteczka są kruche, mocno maślane i migdałowe.
Aby podkreślić orzechowy smak użyłam po części mąki żytniej.
Przełożone pysznym dżemem malinowym i obsypane cukrem pudrem wyglądają naprawdę uroczo.
Ciasteczka Linzer
(składniki na ok. 50 szt. ciasteczek - już po złożeniu)
  • 200 g zimnego masła
  • 210 g mąki (użyłam 95 g mąki żytniej jasnej + 115 g mąki pszennej tortowej)
  • 120 g zmielonych ze skórką migdałów (można dać inne orzechy)
  • 165 g cukru pudru
  • 2 łyżeczki cukru waniliowego
  • 2 żółtka
  • skórka otarta z 1 cytryny
  • skórka otarta z 1 pomarańczy*
  • 1 czubata łyżeczka cynamonu*
  • 1/2 łyżeczki przyprawy do piernika*
  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
  • kilka łyżek dżemu malinowego (bądź innego) 
* Wszystkie te składniki (poza cynamonem, którego dałam 1/2 łyżeczki) tym razem pominęłam, ale w okresie bożonarodzeniowym na pewno warto je dodać.

Wszystkie składniki, poza dżemem malinowym, umieścić w misie i szybko zagnieść ciasto.
Zrobić kulę, owinąć ją w folię spożywczą i schłodzić przez 1 h w lodówce.
Po tym czasie wyjąć ciasto, wałkować na grubość 3-4 mm i wykrawać ciastka.
Połowa ciastek powinna być z okienkiem, a połowa cała.

Pieczenie: 
Temperatura: 180ºC
Czas: ok. 12-13  min. (piec na złoty kolor)

Tuż po upieczeniu wyjąć ciastka na kratkę. Wystudzić.
Przed przełożeniem ciastek dżemem oprószyć cukrem pudrem te z okienkami.
Przekładać dżemem.

1 komentarz:

  1. Wyglądają przepysznie, ale wydaje się, że dużo pracy przy nich.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 My Caprice , Blogger